Sepehr weblog

Sepehr weblog

اینجا تمام چیزایی که حال کنم میزارم
Sepehr weblog

Sepehr weblog

اینجا تمام چیزایی که حال کنم میزارم

وزیر ارتباطات: اپراتورها کم فروشی نمی کنند.

بر اساس گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ضریب نفوذ اینترنت همراه در کشور به طرز چشمگیری افزایش داشته است، به طوری که تا پایان سال 98 به حدود 83 درصد رسیده است؛ یعنی در حدود 69 میلیون نفر در کشور از اینترنت همراه استفاده می کنند. مشترکین برای استفاده از خدمات اینترنت همراه باید نسبت به خرید بسته های اینترنتی اپراتور خود اقدام نمایند تا نیازی به پرداخت بهای آزاد استفاده از اینترنت نداشته باشند. اپراتورهای تلفن همراه کشور نیز همواره تلاش کرده اند که تنوع بسته های اینترنتی خود را با توجه به وضعیت اقتصادی اقشار مختلف در نظر بگیرند تا افراد بیشتری بتوانند از این خدمات بهره ببرند.


چندی پیش شاهد این موضوع بودیم که در پی افزایش استفاده کاربران از اینترنت به خاطر شرایط به وجود آمده در اثر شیوع ویروس کرونا، اپراتورهای همراه اول و ایرانسل بدون مجوز از وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، بسته های اینترنت پر مصرف که استقبال زیادی از آن ها از طرف مشترکین وجود داشت، حذف کردند. این اقدام اپراتورهای همراه اول و ایرانسل اعتراض گسترده مشترکین را به همراه داشت و مشترکین اعتقاد داشتند که این کار مصداق بارز گران فروشی توسط این اپراتورها آن هم در این شرایط بحرانی است. پس از این اعتراضات بلافاصله وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و سارمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به این مسئله واکنش نشان داده و ضمن محکوم کردن و خلاف مقررات دانستن اقدام این اپراتورها از پیگیری موضوع و بازگرداندن تعرفه ها به حال قبل خبر دادند. این ماجرا پس از کشمکش های فراوان بالاخره با پیروزی وزارت ارتباطات خاتمه پیدا کرد و اپراتورها وضعیت بسته های اینترنتی خود را به حالت قبل برگرداندند. به تازگی مجددا شکایاتی در خصوص کم فروشی این دو اپراتور از سوی مشترکین مطرح شده که وزیر ارتباطات به این موضوع واکنش نشان داده است.


آذری جهرمی درباره احتمال کم‌فروشی همراه اول و ایرانسل اظهار کرد: شکایاتی دریافت کردیم، یک بار هم تخلفاتی بود که رفع شد. اما انصافا به ‌تازگی به کم‌ فروشی سازماندهی‌ شده در این دو اپراتور نرسیده ‌ایم. اگر شواهدی دارید به ما در ۱۹۵ منعکس کنید.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه به کم ‌فروشی سازماندهی ‌شده در اپراتورهای همراه نرسیدیم، گفت: قیمت ‌ها بالا نرفته، اما مصرف کاربران بالا رفته و بهتر است زمانی که منزل هستید، از اینترنت خانگی استفاده کنید تا هزینه ‌هایتان متعادل ‌تر شود.


محمد جواد آذری جهرمی که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از کاربران خواسته بود تا سوالات خود را مطرح و جواب آن را دریافت کنند، در خصوص برنامه اینترنت رایگان برای دانش ‌آموزان و معلمان گفت: استفاده از سامانه شاد رایگان شده است و بسته ویژه دانش ‌آموزان را هم به‌ زودی اعلام می ‌کنیم.


آذری جهرمی درباره عدم تطابق سرویس درخواستی و دریافتی کاربران و اینکه چرا اینترنت با سرعت ۱۶ مگابیت، تجربه ‌ای در حدود ۴ مگابیت دارد، گفت: اگر سرویس ۱۶مگابیتی خرید کرده اید و سرعت کمتر از آن به شما تحویل شده است، یعنی کم‌ فروشی اتفاق افتاده و حتما شکایتتان را در ۱۹۵ ثبت کنید تا همکارانم آن را پیگیری کنند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به اینکه بهترین اپراتور کشور کدام است، توضیح داد: به سایت netsanjplus.ir بروید و در آنجا بر اساس موقعیت جغرافیایی، قیمت و کیفیت همه اپراتورها، به‌ صورت آنلاین در اختیار شماست و می ‌توانید مقایسه کنید و بهترین  اپراتور را انتخاب نمایید.


آذری جهرمی در پاسخ به اینکه نقاط دیگر کشور چه زمانی از نسل پنجم اینترنت همراه پشتیبانی می ‌کنند،‌ عنوان کرد برای سراسری شدن پوشش نسل پنجم اینترنت همراه، دو تا سه سال  زمان لازم است و درباره مضرات 5G  نیز گفت: ادعاهایی در این زمینه خواندم اما تابه حال هیچ منبع معتبر علمی، مضراتی برای نسل پنجم اینترنت تلفن همراه به اثبات نرسانده است. پژوهشگران ما هم این موضوع را پیگیری می ‌کنند.


آذری جهرمی در پایان اظهار داشت تلاش ما در این چند سال این بوده که هزینه ارتباطات را بالا نبریم، اقتصاد در این بخش را رونق دهیم و خدمات مناسب را به مردم ارائه کنیم.

 

کاهش 20 برابری ثبت سفارش گوشی تلفن همراه در شهریور ماه

به جرأت میتوان گفت امروزه گوشی های هوشمند به یکی از ضروری ترین ابزار مورد استفاده مردم تبدیل شده اند. گوشی های هوشمند عمدتا توسط شرکت های مطرحی  مانند  اپل، سامسونگ، هواوی، نوکیا، شیائومی  و ... تولید میشوند و در اختیار مردم سراسر جهان قرار می گیرند. کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نبوده و برای دسترسی مردم به گوشی هوشمند ناگزیر به واردات آن می باشد. اما در چند ماه اخیر به خصوص پس از شیوع ویروس کرونا و افزایش قیمت ارز شاهد افزایش قیمت گوشی های هوشمند در بازار هستیم که باعث شده قدرت خرید مردم بسیار کاهش یابد. این مساله موجب ایجاد رکود در بازار گوشی و کاهش ثبت سفارش واردات این محصول شده است.


مدیر روابط عمومی انجمن واردکنندگان موبایل با بیان اینکه مهم ترین علت افزایش قیمت گوشی همراه عدم تخصیص ارز است، گفت: در حال حاضر در شهریور ماه نسبت به ماه گذشته ثبت سفارش کالای تلفن همراه ۲۰ برابر کاهش یافته است.


وی دومین علت وضعیت نابسامان بازار موبایل را مربوط به قانون سقف و سابقه دانست و گفت: تا چند ماه گذشته نزدیک به ۱۸۰ شرکت در حوزه گوشی همراه فعالیت می ‌کردند که از این تعداد ۷۰ شرکت به طور مستقیم به کار واردات این محصول پرمتقاضی مشغول بودند. این در حالی است که در حال حاضر تعداد شرکت‌های واردکننده با صدور مجوز توسط وزارت صمت به ۳۰۰ شرکت افزایش یافته است.


وی افزود: از آنجایی که بسیاری از شرکت ‌های تازه وارد به عرصه واردات گوشی موبایل، برای نخستین بار وارد چرخه این محصول شده ‌اند، با وجود قانون سقف و سابقه با مشکل جدی روبرو می ‌شوند. این شرکت‌ها باید دارای سابقه واردات بوده تا بتوانند محصولات خود را وارد کشور کنند که متأسفانه بیشتر آنها تازه‌کار بوده و نمی‌ توانند از این قانون عبور کنند در نتیجه ثبت سفارش شرکت ‌ها به خاطر سقف و سابقه انجام نمی‌ شود.


عالیان در ادامه گفت: یکی دیگر از علت ‌های نابسامانی در بازار موبایل کمبود کالا است؛ چرا که در ماه شهریور هیچ گونه واردات گوشی انجام نشده و هر آنچه که در انبارها و در دست مغازه‌داران بوده به فروش رسیده است. از طرفی باید به این نکته اشاره کنم که کالای گوشی همراه توسط فروشندگان بیش از دو هفته نمی تواند نگهداری شود؛ چراکه بلافاصله به فروش رسیده و مبلغ آن برای واردات دوباره کالا هزینه می ‌شود اما با توجه به این که هیچگونه ثبت سفارش جدیدی برای وادرات گوشی موبایل صورت نگرفته است در نتیجه با کمبود این کالا در بازار مواجه هستیم که همین امر نیز بر افزایش قیمت آن مؤثر خواهد بود.


وی ادامه داد: از زمان بازگشایی مدارس قیمت گوشی ‌ها افزایش داشته است، ‌به طوری که اکنون بازارهای موبایل دچار التهاب شده ‌اند، درواقع باید بگویم بین ۱۰ تا ۲۵ درصد گوشی ‌های همراه با افزایش قیمت مواجه شده ‌اند. از طرفی بالا رفتن تقاضای خرید گوشی همراه و از طرف دیگر عدم تخصیص ارز به واردات این کالای پرمتقاضی از علت ‌های دیگر نابسامانی و افزایش قیمت ها در بازار موبایل است.

  

عالیان اضافه کرد: نزدیک به  ۵۰۰ هزار گوشی که در گمرکات منتظر مجوز برای ورود به بازار بودند در دو هفته اول ماه مرداد آزاد شده و به سرعت به فروش رسید اما دوباره بازار با کمبود کالا مواجه است. از طرفی شرکت ‌های واردکننده با توجه به قانون سقف و سابقه نمی ‌توانند گوشی ‌های همراه وارد کنند. این در حالی است که اگر تصمیم جدی درباره ورود گوشی‌ های همراه گرفته نشود، متأسفانه دوباره با مشکل واردات تلفن همراه از طریق مسافری روبرو می ‌شویم و همان حوادث سال ۹۷ اتفاق می ‌افتد؛ چرا که در آن زمان قوه قضائیه به موضوع قاچاق گوشی ورود پیدا کرده و بسیاری از واردکنندگان و بازرگانان را به دلیل قاچاق گوشی مسافری دستگیر کردند.


وی در پایان افزود: برای ساماندهی به بازار گوشی تلفن همراه و متعادل کردن قیمت ها نیاز به تصمیم جدی در این زمینه از سوی دولت و مسئولین امر می باشد تا با تخصیص ارز مناسب جهت واردات این محصول و ثبت سفارش واردات بتوان تا حد زیادی از التهابات موجود در بازار گوشی موبایل کاست.

دومین بستۀ اینترنت هدیه ایرانسل به معلمان، فعال شد

با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از فعالیت ها در سطوح مختلف به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی افراد با هدف شکستن زنجیره انتقال ویروس، متوقف و تعطیل شد. یکی از این فعالیت ها مهم آموزش و پرورش دانش آموزان در مدارس بود. حال با گذشت 8 ماه از شیوع ویروس کرونا، وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفتند سال جدید تحصیلی را 15 روز زودتر از موعد و در تاریخ 15 شهریور ماه آغاز کنند در حالی که بسیاری از آموزش ها به صورت مجازی و غیر حضوری انجام خواهد شد. با اجرای آموزش ها به صورت مجازی یکی از دغدغه ها، هزینه های اینترنت مورد استفاده برای اجرای آموزش های آنلاین بود

اپراتور ایرانسل به منظور تأمین اینترنت مورد نیاز برای اجرای آموزش‌ های آنلاین دانش آموزان، اعلام کرد دومین بستۀ اینترنت رایگان ۲۰ گیگابایتی ویژه معلمان را برای ۱۵۰ هزار معلم مشترک این اپراتور، فعال کرده است.

بنا بر اعلام اپراتور دوم، این بسته بر اساس فهرست ارائه شده از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فعال شده و معلمان می ‌توانند از بامداد امروز (۲۵ شهریور) به مدت سه ماه از آن استفاده کنند. بسته ‌های هدیه فعال شده برای معلمان، از طریق اپلیکیشن ایرانسل من قابل مشاهده و میزان مصرف آنها نیز قابل بررسی است. بسته‌هایی که از قبل فعال شده ‌اند، پس از اتمام حجم بستۀ ۲۰ گیگابایتی هدیه، یا بعد از پایان مهلت استفاده از این بسته، در دسترس خواهند بود. بسته‌ های اینترنتی که در این مدت، مهلت استفاده از آن‌ها به پایان می‌ رسد، قابل تمدید نخواهند بود. ایرانسل، در فروردین ماه سال جاری نیز، با هماهنگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، بستۀ اینترنت رایگان مشابهی را به معلمان، اختصاص داده بود.

سهم بازار اپراتورهای همراه تا پایان فصل نخست سال جاری

بر اساس آخرین گزارش سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درباره‌ی سهم بازار اپراتور‌های تلفن همراه تا پایان سه ماهه نخست سال جاری، حاکی از سهم ۵۳ درصدی همراه اول در برابر سهم ۴۴ درصدی ایرانسل و سهم ۳ درصدی رایتل است.

سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی یا رگولاتوری در سه ماه یک بار گزارشی را تحت عنوان فصلنامه آماری منتشر می کند که به در آن به تفصیل آماری از وضعیت شبکه تلفن همراه در کشور را ارائه می‌ نماید. اطلاعاتی مانند تعداد خطوط واگذار شده، تعداد مشترکان فعال و سهم بازار اپراتور‌های تلفن همراه در این گزارش فصلی قید شده و منتشر می شود.

جلد سی و سوم فصلنامه‌ آماری سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، جدیدترین نسخه این گزارش است که آمار مربوط به سه‌ ماهه‌ نخست سال ۱۳۹۹ را منتشر کرده است.

 بر اساس این گزارش، تا پایان فصل نخست سال جاری، تعداد خطوط واگذار شده همراه اول ۹۲ میلیون و ۴۶۲ هزار و تعداد مشترکان فعال این اپراتور ۶۵ میلیون و ۴۷ هزار، تعداد خطوط واگذار شده‌ ایرانسل ۸۶ میلیون و ۳۲۵ هزار و تعداد مشترکان فعال این اپراتور ۵۱ میلیون و ۷۲۷ هزار و تعداد خطوط واگذار شده‌ رایتل ۸ میلیون و ۲۸۰ هزار و تعداد مشترکان فعال این اپراتور ۴ میلیون و ۳۱۷ هزار است.

گفتنی است؛ در پایان آخرین فصل سال ۱۳۹۸، تعداد مشترکان فعال همراه اول ۶۲ میلیون و ۷۲۳ هزار، مشترکان فعال ایرانسل ۵۱ میلیون و ۲۸۴ هزار و مشترکان فعال رایتل ۴ میلیون و دو هزار مشترک بوده است که بر اساس این گزارش در 3 ماهه اول سال 1399 شاهد افزایش مشترکین اپراتورها و همچنین افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه در میان اقشار مختلف جامعه بوده ایم. این افزایش تعداد مشترکین و افزایش ضریب نفوذ در میان مشترکین اپراتور همراه اول بیشتر مشهود است به ظوری که نسبت به آمار سال 98 تعداد مشترکین این اپراتور در حدود 2.3 میلیون افزایش داشته است در حالی که این افزایش در اپراتورهای ایرانسل و رایتل در حد چند صد هزار نفر بوده است. بر اساس این گزارش، اپراتور همراه اول همچنان یکه تاز بازار تلفن همراه در کشور است و بالاترین ضریب نفوذ در بین اپراتورها را به خود اختصاص داده است.

ضریب نفوذ اپراتورهای تلفن همراه

همراه اول

ایرانسل

رایتل

77.40

61.55

5.14

 

 

تعداد خطوط واگذار شده و فعال اپراتورهای تلفن همراه

 

همراه اول

ایرانسل

رایتل

خطوط واگذار شده

92.462.230

86.325.535

8.280.001

خطوط فعال

65.047.843

51.727.360

4.317.029

 

ارائه خدمات ویژه همراه اول به دانش ‌آموزان و دانشجویان

با شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از فعالیت ها در سطوح مختلف به منظور رعایت پروتکل های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی افراد با هدف شکستن زنجیره انتقال ویروس، متوقف و تعطیل شد. یکی از این فعالیت های مهم آموزش و پرورش دانش آموزان در مدارس بود. حال با گذشت 8 ماه از شیوع ویروس کرونا، وزارت آموزش و پرورش و ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفتند سال جدید تحصیلی را 15 روز زودتر از موعد همیشگی آغاز کنند در حالی که بسیاری از آموزش ها به صورت مجازی و غیر حضوری انجام خواهد شد.

به نقل از پایگاه خبری رندباز اپراتور همراه اول در راستای ایفای وظایف اجتماعی خود در دوران شیوع کرونا و آغاز سال تحصیلی جدید و ضرورت تشکیل کلاس ‌های درسی دانش‌ آموزان و دانشجویان به‌ صورت مجازی، هزینه دسترسی به سامانه شاد را رایگان اعلام کرد.

والدین دانش ‌آموزان و معلمان می ‌توانند بدون هیچگونه نگرانی بابت هزینه‌ های دسترسی به محتوای موجود روی این سامانه، به شکل رایگان به محتوای اپلیکیشن شاد دسترسی داشته باشند.

سرویس اینترنت دانش ‌آموزی نیز برای ایجاد فضای امن اینترنت به منظور استفاده دانش‌ آموزان از محتوای آموزشی مورد نیاز از طریق کد دستوری (ستاره مربع) فعال خواهد شد.

والدین می ‌توانند برای اطمینان از دسترسی فرزندان خود به فضای اینترنتی سالم، این سرویس را فعال کنند.

با فعال سازی این سرویس امکان دسترسی فقط به محتوای آموزشی در نظر گرفته شده، وجود خواهد داشت؛ همچنین در هر زمان که والدین تمایل داشته باشند، می ‌توانند سرویس اینترنت دانش ‌آموزی را غیرفعال کرده و مطابق روال قبل به کلیه محتوای اینترنتی مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

همچنین برای آن دسته از دانش ‌آموزان و معلمان که از بسترهای دیگر آموزشی استفاده می‌ کنند، بسته‌ های اینترنت آموزش با تخفیف ویژه‌‎ ای در نظر گرفته شده است.

این بسته‌ ها که در روزهای آتی با کد دستوری فعال می‌ شوند، برای استفاده از محتوای آموزشی مورد نیاز دانش ‎آموزان و معلمان در نظر گرفته شده است و شامل حال تمامی مشترکان همراه اولی خواهد شد.

در ادامه ارائه سرویس ‌های مختص ایام تحصیل، همراه اول همچون گذشته و در راستای هویت ‌بخشی به کودکان و نوجوانان، سیم‌کارت انارستان را که سیم‌کارتی اعتباری برای کودکان ۶ تا ١٨ ساله است ارائه می‌کند.

والدین می ‌توانند برای ایجاد امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم، مطمئن و متناسب با نیازمندی‌ های دانش‌ آموزان از جمله سامانه شاد، این سیم‌کارت را برای فرزندان خود تهیه کنند و از امکانات ویژه آن بهره‌مند شوند.