Sepehr weblog

Sepehr weblog

اینجا تمام چیزایی که حال کنم میزارم
Sepehr weblog

Sepehr weblog

اینجا تمام چیزایی که حال کنم میزارم

شکست نوکیا، شکست نهایی اندروید وان است

اندروید وان به دستگاه‌هایی اطلاق می‌شود که توسط شرکای گوگل تولید می‌شوند و از نسخه‌ی خالص اندروید بهره می‌برند. برای شناسایی چنین گوشی‌هایی، برچسبی با نوشته‌ی «AndroidOne» در قسمت پشتی گوشی قرار می‌گیرد تا کاربر از صلاحیت سیستم‌عامل و نبودِ اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های غیر گوگلی اطمینان حاصل کند. تعدد نسخه‌های اندروید باعث می‌شود بسیاری از کاربران در شناخت هر نسخه و ویژگی‌های آن با مشکل مواجه باشند.  اندروید وان به‌عنوان خالص‌ترین شکلِ اندروید توصیف می‌شود. باتوجه به این موضوع و طبق گفته‌ی گوگل، کاربر بهترین نسخه‌ی اندروید را تجربه خواهد کرد. اندروید وان در کنار ارائه‌ی ویژگی‌های اصلی سیستم‌عامل، تنها برنامه‌ها و سرویس‌های گوگل را به‌صورت پیش‌فرض در خود دارد.

 

شرکت گوگل در سال 2014 اندروید وان را معرفی کرد. این غول موتور جستجو، هند را برای تست این سیستم انتخاب کرده و با یک تیم محلی، و با هدف تولید گوشی‌های 100 دلاری مجهز به "اندروید خالص" شروع به همکاری کرد. این تست در هفته اول بعد از شروع به کار با شکست مواجه شد و گوگل و تیم همکارش در ایجاد جنبشی معنا دار ناکام ماندند. کمبود سخت افزارهای مناسب اولین مانع برای شروع این کار بود و در نتیجه گوگل برنامه را ملغی اعلام کرد.

 

اندروید وان در سال 2017 دوباره استارت خورد و برندهای توسعه یافته­ای مثل شیائومی  و موتورلا در پروژه همکاری کردند و بر روی دسته بندی متوسط متمرکز شدند MIAI آغاز موج جدیدی از اندروید وان بود. گوشی‌هایی با سخت افزار مناسب و نرم افزار تمیز که وعده آپدیت های زودهنگام را با خود به همراه داشت. این تغییر استراتژی به گوگل کمک کرد تا برای اندروید وان توجهات لازم را جلب کند. بزرگترین پیشروی برنامه هنگامی بود که نوکیا برای مشارکت در برنامه اقدام کرد و وزنه ای پایدار به نفع گوشی‌های اندروید وان فراهم شد.

 

به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ سه سال پس از معرفی دوباره اندروید وان توسط گوگل، این پروژه باز هم در معرض شکست قرار گرفت. درحالی که نوکیا تنها تولیدکننده موبایل‌هایی با این سیستم عامل است، تکرار شدن تاخیرهای شدیدی که در ارائه به روزرسانی داشته، می‌تواند پایان‌دهنده کار این سیستم عامل باشد.

 

در سال 2020 نوکیا تنها برندی‌ست که به ارائه گوشی‌های اندروید وان ادامه می­دهد. گوشی موبایل Moto G  که مشتقی از سری Moto G Stylus  می‌باشد به اندروید وان مجهز است، ولی این تلفن همراه تنها در بعضی بازارهای انتخابی عرضه می‌شود. برند شیائومی پس از تولید گوشی Mi A3  به دلیل مشکلات متعددی که در  آپدیت اندروید وان داشت، آن را رها کرد. با قطع همکاری دیگر کمپانی ها با این پروژه، در صورتی که قصد خرید گوشی اندروید وان در سال 2020 را دارید، مجبور به انتخاب یکی از موبایل‌های نوکیا هستید. با اینکه نوکیا با گوشی هایی مثل 7Plus شروعی قدرتمند داشت، آخرین مدل این شرکت در بسیاری از موارد با کمبود مواجه است.

 

بزرگترین شکست نوکیا نه در سخت افزار، که در ارائه به موقع آپدیت‌هاست. با وجود اینکه گوگل اندروید 11 را بیش از 2 ماه پیش ارائه کرده، اما این به روزرسانی هنوز حتی برای یکی از گوشی‌های مجهز به اندروید وان هم ارائه نشده است. برندهای مختلفی نظیر وان پلاس، سامسونگ و حتی اوپو گوشی‌های موبایل خود را آماده پذیرش آپدیت جدید کرده‌اند، درحالی که نوکیا زمان‌بندی آپدیت خود را در اواخر سه ماهه اول 2021 قرار داده است، ولی بارها در گوشی‌های اندروید وان شیائومی و موتورلا و سپس نوکیا شاهد بودیم که ارائه آپدیت به موقع برای اندروید وان معمولا با شکست مواجه می‌شود.

 

مشکلات بنیادی اندروید وان به علاوه‌ی شکست نوکیا در این زمینه، به معنای این است که باید در رابطه با سیستم عامل اندروید وان به طور کامل بازنگری کرد. در حال حاضر با در نظر گرفتن تاخیر زیاد برای ارائه بروزرسانی‌های جدید، تنها دلیل افراد برای خرید گوشی‌های اندروید وان را می‌توان وجود یک نرم افزار تمیز دانست. گوگل باید در رابطه با به  روزرسانی‌های ارائه شده توسط شرکت‌ها سخت‌گیری‌های بیشتری می‌کرد، و شاید بتوان گفت با رسیدگی نامناسب به این مسئله، بار دیگر باعث شکست اندروید وان شده است.

زبان کره‌ای

 زبان کره‌ای مدتیست که به زبانی محبوب و پرطرفدار به خصوص در میان جوانان و نوجوانان تبدیل شده است. دلیل این محبوبیت را علاوه بر رشد روز افزون اقتصاد و تکنولوژی در کشور کره و فراهم آوردن فرصت‌های شغلی بسیار، فیلم ها و سریال‌های کره‌ای و موسیقی پرطرفدار کی-پاپ دانست. در این مقاله نگاهی انداختیم به ساختار و خاستگاه این زبان.


زبان کره‌ای 


زبان کره ای، زبان رسمی هر دو کشور کره ی شمالی و جنوبی است. هر چند لهجه های متفاوتی در این دو کشور رایج است اما پایه ی زبان هر دوی آن ها یکی است. 

کره ای، از خانواده‌ی زبانیِ  "کریانیک" است که زبان رایج در کره به علاوه ی جزیره ی ژژو میباشد. زبان کره ای که در کلاس های درس تدریس می شود حدود 100 سال است که شکل گرفته و قبل از آن شکل قدیمی زبان رایج بوده است. 

 

چند نفر کره ای صحبت میکنند؟

 

75 میلیون نفر در دنیا به زبان کره ای صحبت می کنند که بیشتر آن ها در کره ی شمالی و جنوبی اند. خارج از کره، شهرهایی که دارای بیشترین تعداد افراد صحبت کننده با زبان کره ای اند، پکن، لس آنجلس، نیویورک، توکیو،اوساکا، آتلانتا و سیدنی اند. 

ایالت متحده، چین و ژاپن بیشترین تعداد سخنگوی کره ای را دارند. 

 

گویش های مختلف کره ای 

 

کره ای دارای 9 گویش مختلف است. که کره ی شمالی و جنوبی هردو گویش های استاندارد خود را دارند. در کره ی جنوبی، لهجه ی سئولی و در کره ی جنوبی پیونگ یانگی با سئولی ترکیب شده است. 

 

چه زبان هایی شبیه به کره ای هستند؟

 

زبان کره ای شباهت هایی به هر دو زبان ژاپنی و چینی دارد. کره ای در گرامر و ساختار جملات شباهت هایی با ژاپنی دارد. هر دوی این زبان ها سیستم نوشتاری خاص خود را دارند که یادگیری آن آنچنان سخت نیست. بسیاری کلمات در کره ای، ریشه ی چینی دارند ولی تلفظ آنها با هم متفاوت است.

 

کره ای چه نوع زبانی است؟

 

زبان کره ای زبانی فونتیک است، برخلاف فارسی که ما برای تلفظ و نشان دادن اصوات از حروف اضافه استفاده می کنیم ( فتحه، کسره و ضمه ) ، زبان کره ای برای نشان دادن آواها از حروف مستقلی استفاده می کند . 

 

تاریخ زبان کره ای 

 

جدیدترین نوع زبان کره ای رایج از زمان پارینه سنگی وجود دارد، اگرچه که تاریخ منحصر بفرد این زبان هنوز هم مانند راز باقی مانده است. 

کاراکتر های چینی تا صد سال پیش هم در کره ای استفاده می شدند تا اینکه هانگول، الفبای کره ای، سرانجام به سیستم  نوشتاری رایجی تبدیل شد. اما هنوز هم می توان ردپای هانجا ( الفبای کهن چینی) را در زبان کره ای دید.

 

زبان کره ای زبانی نیست که افراد زیادی علاقمند به یادگیری آن باشند. اما این مطلب پیش از جهانی شدن صنعت موسیقی کره، kpop ، سریال های کره ای، گوشی های تلفن همراه، ماشین ها، اپلیکیشن های کره ای، LG و هیوندایی بود! امروزه بسیاری افراد، بخصوص نوجوانان بسیاری جذب فرهنگ کره ای شده اند!

زبان کره ای ممکن است آسانترین زبان برای یادگیری نباشد، اما اگر شما جزء علاقمندان به فرهنگ، هنر و موسیقی کره هستید یادگیری کره ای میتواند بسیار هم شیرین باشد. 

 


جشنواره پاییزی ویژه ایرانسل

شرکت خدمات ارتباطاتی ایرانسل دومین اپراتور تلفن همراه و اولین و بزرگترین اپراتور دیتای ایران است که در زمینه ارائه خدمات شبکه تلفن همراه، خدمات اینترنت پرسرعت تلفن همراه (2G-3G-4G-4/5G) و اینترنت پرسرعت وایمکس ثابت، و اینترنت پرسرعت وایمکس ثابت جدید TD-LTE فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۱۳۸۴ با سرمایه‌گذاری مشترک گروه ام‌تی‌ان (۴۹٪) و شرکت صنایع الکترونیک ایران (۵۱٪) راه‌اندازی شد.

 

امروز روزی خاص در تقویم خورشیدی به شمار می‌رود؛ در تاریخ 9/9/99 تکرار شدن عدد 9 تصویر جالبی ایجاد کرده است، و ایرانسل، اپراتور دیجیتال کشورمان، نیز که همواره در مناسبات و ایام خاص جشنواره‌های ویژه‌ای ترتیب می‌دهد، این بار هم برنامه منحصر به فردی برای علاقمندان آماده کرده است. اپراتور ایرانسل در ایران به عنوان اولین و بزرگ‌ترین اپراتور دیجیتال شناخته شده است و به همین مناسبت در فروشگاه اینترنتی خود کمپین ویژه ای ارائه داده است که طبق آن افرادی که قصد خرید سیم کارت‌هایی با شماره‌های رند دارند، می‌توانند از تخفیفی بی‌نظیر استفاده کنند.

 

به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ در این کمپین 9 روزه، ایرانسل تا 39 درصد تخفیف ویژه شماره‌های رند در نظر گرفته است. در واقع در این کمپین 9 شماره که به علت تکرار عدد 9 رند هستند به صورت مزایده به فروش خواهند رسید!

 

اپراتور ایرانسل طی این کمپین در سایت خود برای 9 سیم کارتی که تکرار عدد 9 را در خود دارند، تا 39 درصد تخفیف ویژه در نظر گرفته است. این شماره‌ها به صورت مزایده به فروش خواهند رسید و علاقمندانی که در این مزایده شرکت کنند، امتیاز دریافت می‌کنند. امتیاز خریدارانی که از این فرصت استفاده کرده اند در باشگاه مشتریان شماره‌های رند با ضرایب 1/5 برابری محاسبه خواهد شد. در هر کدام از این 9 روز که به صفحه حراج شماره های رند در فروشگاه آنلاین ایرانسل سر بزنید، میتوانید با شرکت در این مزایده ویژه، یک شماره یادگاری و خاص از جشنواره 99/9/9 را به نام خود کنید. برای وارد شدن به مزایده می‌توانید از طریق سایت ایرانسل اقدام کنید.

کلاهبرداری پیامکی به بهانه درج آگهی

کلاهبرداران برای دستیابی به اهداف خود از شیوه­های گوناگون استفاده می­کنند و مردم باید آگاه باشند که فروشگاه­های آنلاین مخصوصا دیوار و شیپور برای پرداخت وجه به هیچ عنوان پیامک ارسال نمی‌کنند و هر گونه پیامکی که خارج از فضای نرم‌ افزار فروشگاه به سیم کارت شما ارسال شود کلاهبرداری است و مردم نباید فریب بخورند.

 

کلاه برداری از طریق ارسال پیامک برای کاربران تلفن همراه و اپراتورهای کشور، از دیرباز روشی متداول و صد البته مشکل‌آفرین بوده است. علی رغم هشدارهای مکرر پلیس فتا در راستای اعتماد نکردن به شماره‌های ناشناس و عدم افشا اطلاعات خصوصی نظیر شماره کارت و حساب بانکی، کلاه‌برداران همواره راه‌های جدیدی برای فریب دادن عوام پیدا می‌کنند. به تازگی خبردار شده‌ایم که کلاه‌برداران از طریق ارسال پیامک برای سیم کارت‌های همراه اول، ایرانسل و رایتل، و با موضوع درج و تمدید آگهی اقدام به خالی کردن حساب کاربران نموده‌اند.

 

به نقل از پایگاه خبری رندباز؛ رئیس پلیس فتا استان قم اظهار داشت: " با توجه به ادامه شیوع ویروس کرونا در کشور، بسیاری از شهروندان برای تبلیغ و فروش اجناس و وسایل خود از سایت‌های دیوار و شیپور استفاده می‌کنند، غافل از اینکه مجرمان سایبری برای کلاهبرداری از آنان در کمین نشسته‌اند."

 

سرهنگ علی موالی در ادامه افزود: "بعد از ثبت آگهی، پیامکی با مضمون پرداخت مبلغی ناچیز از سوی کلاهبرداران به گوشی موبایل فرد ارسال می­شود و از این طریق اطلاعات حساب بانکی کاربر را به سرقت برده و حساب آنها را خالی می‌کنند. لینکی که به کاربران ارسال می­شود یک درگاه پرداخت جعلی(فیشینگ) است و کلاهبرداران با استفاده از این حربه از اطلاعات حساب فرد استفاده کرده و اقدام به خالی کردن آن می­کنند."

 

سرهنگ موالی هشدار داد: "مردم به هرگونه پیامک که توسط سیم کارت­های رایتل، همراه اول و ایرانسل  در زمینه درج و تمدید آگهی نباید اعتماد کنند، چرا که ممکن است این یک تله در جهت کلاهبرداری باشد."

 

رییس پلیس فتا در ادامه تذکر داد: "مردم باید آگاهی و دانش خود را در مورد رسانه های دیجیتال افزایش داده تا در معرض خطر سرقت کلاهبرداران قرار نگیرند و در صورت مواجه شدن با اقداماتی از این قبیل از طریق سایت پلیس فتا Cyberpolice.ir مراجع قانونی را بررسی هر چه سریعتر در جریان بگذارند."

آیا از ویژگی جدید آیفون خود خبر دارید؟

کمپانی اپل iOS 14 را با قابلیتی بسیار کاربردی به کاربران خود عرضه کرده است. ویژگی Back Tap که از طریق منوی Accessibility در قسمت تنظیمات فعال می‌شود، پنل پشتی را به ضربه حساس می‌کند.

 

سیستم عامل iOS از زمان عرضه اولین آیفون ها همواره به دنبال ایجاد فضایی کارآمد و کاربرپسند بوده است. این سیستم عامل اگرچه تفاوت‌های زیادی با اندروید دارد که شاید بعضی فعالیت‌ها را برای کابران آیفون سخت کند، ولی بسیاری از میانبرها و ویژگی‌های به کار رفته در آن، به کار سرعت بخشیده و تجربه کاربری دلپذیرتری را ممکن می‌سازند.

 

استفاده از پنل پشتی به منظور خلق میان‌بر ایده جدیدی نیست و پیش تر، در بعضی گوشی های اندرویدی شاهد آن بوده‌ایم، ولی نحوه به کارگیری آن تفاوت‌هایی داشته است. به طور مثال در برخی از گوشی های هواوی پنل پشتی به لمس حساس می‌باشد. هرچند حساسیت به لمس بسیار کاربردی‌ست، ولی ضریب خطای بالایی دارد که در iOS جدید شاهد این خطا نیستیم. همچنین در بعضی از گوشی های سامسونگ، تنها نقطه ای خاص در پنل پشتی به لمس حساس است، ولی در سیستم عامل جدید اپل تمامی پنل پشتی توانایی پذیرش ضربه را دارد.

 

اپل سیستم Back Tap را هوشمند طراحی کرده است، به طوری که این سیستم می‌تواند ضربات عمدی و غیرعمدی را تا حدی از یکدیگر تشخیص بدهد. اپل همچنین دست کاربران را برای شخصی‌سازی Back Tap باز گذاشته است. این سیستم به دو صورت دو ضربه ای و سه ضربه ای فعال می‌شود و کاربران می‌توانند میان‌بر مورد نظرشان را انتخاب کنند و یا تغییر دهند. آیفون 8 به بعد از این ویژگی حمایت می‌کنند.